Racefiets band vervangen

Oh nee, je racefiets heeft een lekke binnenband! Geen paniek, een band vervangen van je racefiets is niet moeilijk. Anders dan met een gewone stadsfiets ga je de binnenband van een racefiets niet proberen te plakken. Er staat namelijk te veel druk op de bandjes, en daar kun je geen zwakke plek in je binnenband bij gebruiken. Gelukkig kost een binnenbandje vaak niet meer dan een paar euro. Zorg dus dat je altijd een paar binnenbandjes voor je racefiets thuis op voorraad hebt liggen, zodat je snel aan de slag kan. Maar hoe begin je?

We leggen je stap voor stap uit hoe je je een binnenband van de racefiets vervangt.

Stap 1 – voorbereiding

Zorg dat je alle benodigde tools bij de hand hebt zodat je efficiënt kan werken. Wat heb je nodig?
– Plastic (!) bandenlichters (3stuks)
– Fietspomp, het liefst met barometer
– Binnenbandje, meestal 28 inch maar kijk even goed naar de maat van je wiel. Ook kan er verschil in de ventiellengte zitten.

Stap 2 – Wiel uit je racefiets halen en buitenband deels uit velg halen.

Haal je wiel eruit door je snelspanner of steekas los te draaien. Door met een los wiel te werken kun je overal gemakkelijk bij. Pak vervolgens de bandenlichters erbij. Zorg ervoor dat deze van plastic zijn. Met metalen bandlichter heb je kans dat je je velg beschadigd.
Wrik de bandenlichter tussen de buitenband en de velg. Dit kan soms wat lastiger zijn. Je maakt het jezelf gemakkelijk wanneer je de eerste en tweede bandenlichter dichtbij elkaar plaatst. Bij het plaatsen van de derde bandenlichter zul je merken dat de tweede bandenlichter er tussenuit valt. Pak nu de derde bandenlichter stevig vast, en schuif de bandenlichter verder. Ook hier is vaak enige kracht vereist.

Stap 3 – Ventiel lost maken en oude binnenband verwijderen

Draai het ventiel lost en duw deze door het gaatje dat in de velg zit. Haal vervolgens de binnenband uit de buitenband. Gooi je binnenbandje weg, of verzin een ander mooi doeleinde voor je rubberen bandje, maar gebruik hem niet meer om mee te fietsen.

Stap 4 – Controleer je band + velg en plaats nieuwe binnenband

Net zoals je bij je stadsfiets doet, controleer je ook bij de racefiets de buitenband op scherpe objecten. Controleer ook het velglint of er toevallig geen spaken door je velg heen prikken. Zo voorkom je dat je niet binnen no time weer je binnenband lek hebt. Pak vervolgens je nieuwe binnenbandje voor je racefiets. Begin bij het ventiel door deze door het gaatje van de velg te plaatsen. Draai de ringetjes vast. Pak vervolgens je fietspomp erbij, en pomp een klein beetje lucht in de band. Dit doe je zodat je zeker weet dat de binnenband niet gedraaid zit. Stop vervolgens de binnenband in de buitenband.
Laat de lucht weer uit de band lopen en begin vervolgens met de buitenband weer in de velg te plaatsen. Heb je een vrij nieuwe buitenband? Dan kan er nog weleens wat brute kracht vereist zijn. Begin tegenover het ventiel en plaats beide handen over de band heen en duw de buitenband in de velg. Pas op dat je binnenband niet klem komt te zitten, en gebruik ook de bandenlichters niet. Zo voorkom je dat je binnenband gelijk weer lek raakt.
Zit de buitenband weer helemaal in de velg, pomp dan je band op tot ongeveer 7 bar, en je bent weer klaar om op de fiets te stappen!